Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób niepełnosprawnych w Polsce – perspektywa socjologiczna

Szanse i ograniczenia kształcenia akademickiego osób niepełnosprawnych w Polsce – perspektywa socjologiczna


Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz

Pobierz plik PDF

 

ISBN 978-83-7283-904-6
Data wydania: 2018

[,,,] Problemem badawczym w niniejszej pracy jest realizacja zasady inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnościami w szkołach wyższych w Polsce. Głównym celem prezentowanych badań jest zdiagnozowanie sytuacji niepełnosprawnych studentów kształcących się w szkołach wyższych w Polsce poprzez dostarczenie wiedzy o realizowanych przez uczelnie sposobach włączania studentów niepełnosprawnych w główny nurt życia akademickiego oraz o barierach i ograniczeniach, na jakie napotykają studenci z niepełnosprawnościami na uczelniach. Uzyskane dane empiryczne są rozpatrywane w kontekście krytycznej teorii niepełnosprawności (Critical Disasbility Theory - CDT) (Hosking 2008), ze szczególnym uwzględnieniem podejścia opartego na prawach człowieka (The human rights based approach) (Woźniak 2008). Zaprezentowane w poniższej pracy badania mają charakter innowacyjny, co wyraża się w zastosowaniu holistycznego podejścia do problemu badanego, obejmującego badania w różnych zbiorowościach, mających wpływ na realizację antydyskryminacyjnych polityk i praktyk na polskich uczelniach oraz przeprowadzeniu kompleksowych badań na ogólnopolskiej próbie studentów niepełnosprawnych polskich szkół wyższych. Również przyjęta perspektywa teoretyczna CDT, dotychczas rzadko wykorzystywana w polskich opracowaniach socjologicznych oraz perspektywa realizacji praw obywatelskich w demokratycznym społeczeństwie stanowi o wartości tego opracowania.[...] [WSTĘP]

Więcej informacji w Repozytorium Politechniki Łódzkiej